Monday, May 2, 2011

Sedihnya bila tidak pandai speaking bahasa urang putih..(@_@)

     Saya benci mau update blog pakai lappy abang saya ni, sebab saya tidak dapat taip di word then copy p di sini blog. Buruk betul lappy abang saya sebab tiada M.Word, apalagi power point. Sabar sajalah saya, Terpaksa type dyrec d sini. Style font pun terhad, nda dapat kasih gaya2. Tidak apalah janji boleh baca..:-)
     Bila saya melawat kawan-kawan punya blog, saya rasa cemburu ni sebab durang selalu post entry guna bahasa english, lepas tu ayat-ayat yang durang guna power ni, saya rasa sangat jeles sebab saya punya english sangat broken ni, mau speking english pun lidah saya keras macam batu. Selalunya bila ada orang tanya saya soalan dalam b.english mesti sa terkeras macam tunggul sekejap, sebab otak saya memproses apa yang orang tu tanya dan terus translet apa yang perlu saya jawab, memang ambil masalah mau jawab pertanyaan orang tu. Rasa kecewa dengan diri sendiri, sebab dari tadika belajar bI sampailah mau grade d university saya masih belum boleh bertutur bI dengan lancar. Kenapakah dan mengapakah??
        Saya masih ingat lagi dulu, waktu saya sedang tunggu abang saya datang ambil. Siok2 saya duduk tiba2 datang tu orang putih, dia tanya macam mana mau p china town. Saya pun blurr ni trus sa tunjuk arah kanan dan cakap 'that way'. Ketaralah bodoh sebab saya hanya boleh jawab 2 patah perkataan saja. Yang lagi kesian, apa yang saya pasti, saya telah menyebabkan orang putih tu sesat ni. Huhuhu saya kasi tunjuk dia jalan yang jauh untuk p china town, padahal china town tu di depan saja. Sory ya Auntie i cant speking very well. Ni mulut pun gatal juga, menjawab tanpa berfikir.
         Pernah lagi dulu waktu dalam Lrt, ada tu 1 family salah naik lrt, trus durang tanyalah sama kawan saya macam mana mau p tu tempat, kawan saya tidak tahu macam mana, tapi  saya tahu. Memandangkan durang tanya dalam bi jadi saya pun malaslah mau masuk campur sebab ehemm paham2 sajalah, bruken english kan. Lebih baik saya diam daripada memalukan diri sendiri. Memang saya rasa diri saya selfish waktu tu, tapi saya kurang keyakinan betul mau kasih keluar ayat emas tu...T_T Sory again uncel and auntie...
         Dulu waktu ambil sunday school d church, uncel saya kasi daftar di english class punya. Tu lagilah mantap semua classmate saya tidak berapa pandai cakap melayu ni, jadi dalam kelas saya jadi student yang kurang aktif ni. Kurang begaul sebab saya tidak pandai speakingkan.Rasa sedih jugalah sebab kelemahan saya ni, pergaulan saya terbatas. Kalau kena suruh membaca, saya mengelak ni, pura2 saya sakit leher...Ish..Ish..Ish..Kesian betul saya rasa, telampau kuno..
          Dengar lagu orang putih??sudah saya try, bepuluh kali dengar baru dapat hafal 1 lagu. Bawa kawan berspeaking??itu pun sudah saya cuba. Asal saya try mau berspeking sama durang mesti saya kena cakap minta puji. Sabar sajalah saya.
          Sekarang ni saya masih lagi meningkatkan penguasaan saya dalam bi, tidak kiralah mau ambil masa berapa lama lagi. saya akan terus mencuba..XD

7 comments:

Nancypoh said...

my english is broken broken too...but i learn and push myself to speak and write in english..and still, my english remain the same..cume yg berubah ialah gua dah tak malu hentam cakap BI bila kena tanya..heeee..english native speaker pun lagi teruk dorang punya grammar..

Afizi Ahmad said...

belajar slow2

carolchs said...

hi bangai! :)

thanks for limpas2 at my site.
sa rasa normal bah mo rasa macam tu. sa pun still feel the same bah. kdg2 belilit juga lidah bila berispeking lundun kunu...just keep up the effort. biar lah durang2 yg mau kasi malu2 tu...yg untung kau juga kan :)

plesant week ahead!

Miz CanisTaL said...

nda pa ba tu.. slow2 bljar.. sy punya bi pun brabis broken juga ni.. tp main antam ja.. haha.. yg penting jangan malu debilang urang.. selagi kita nda cuba.. selagi tu la kita nda tau pa yg kita salah.. jd jng malu utk try.. :).. btw.. sy follow ko juga.. hehe..

My Dear Carol said...

thanks sebab bagi komen membina..:-)
Luv u all...^_^

Jaw @ MyGamanBorNeo said...

Hello carol, jgn ko sedih bah ... ada jg geng ko tu. Saya pun bukan pandai jg ckp org putih. Tp skrg saya serius pula mau belajar kunu2nya tp gara2 indada duit mau pegi eng class, jadi belajar sendiri sj la ... itu sbb la saya buat 1 blog eng kunu bikin praktis :) ada masa ko peig lawat blog broken english saya hehehe http://mybrokenenglishblog.blogspot.com/

Unknown said...

uik, sy baru tau dpt idea dr entry ko ni.. taip d m.word dulu br kopipes d blog..chiss.. no, wonder la iorg lain pnya entry santik2... hehehe...
jgn ko risau bah.. sy pnya ingilis pun taruk ni...terutama grammar... dei, susuh btl mo kasi beza.. tp sbb utama sy berblog mo push diri utk post entry dlm BI.. lek jak.. x jgk dorang komplen tu grammar kita.. klu drng komplen pun.. thanks God! buli jgk kita betulkan kesalahan kita.. :) :)
p/s dr org yg br terbaca ni entry ko.. hehe

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates